Filologia angielska
ON SOCIOLINQUISTIC VARIATION: THE CASE OF CAUSATIVE VERBS AS MARKERS OF GENDER AND POWER IN F. SCOTT FITZGERALD’S PROSE
Rafał Gołąbek, Anna Stachurska
2020, wyd. I, stron 194 (monografia), cena 26,25 zł
Monografia należy do pogranicza językoznawstwa kulturowego i socjolingwistyki. Jej główną tematyką są: szkic teorii socjolingwistycznej (zróżnicowania języka w obrębie płci, wieku, statusu socjalnego) oraz konstrukcje peryfrastyczne czasowników kauzatywnych na przykładzie powieści F. S. Fitzgeralda.
WORDS IN CONTEXT:FROM LINGUISTIC FORMS TO LITERARY FUNCTIONS.
TEACHING ENGLISH TO POLISH YOUNG LEARNES AT RISK FOR DYSLEXIA: FOCUS ON THE MULTI-SENSORY METHOD
Iwona Gryz
2016, wyd. I, B-5, str. 208. (monografia), cena 33,60 zł
W monografii zaprezentowano metody wykrywania dysleksji u uczniów w wieku 3-7 lat. Są to: diagnostyka gotowości szkolnej, diagnostyka ryzyka dysleksji i diagnostyka dysleksji rozwojowej. Podano najbardziej efektywne ćwiczenia dla dzieci z ryzykiem dysleksji na bazie metody multi-sensorycznej. Podano mnemotechniki w nauczaniu języków obcych w przedszkolu. Zaprezentowano pięć przykładowych planów lekcji z wykorzystaniem metody multi-sensorycznej.
IMAGES OF THE ANGLOPHONE WORLD. REPRESENTATION OF CULTURE THROUGH LITERATURE
Agata Buda, Anton Pokrivčák
wyd. I, str. 200 (monografia)
Monografia jest naukowym opracowaniem zagadnienia stereotypów narodowych (dotyczących Brytyjczyków i Amerykanów) w ujęciu imagologii – świeżego pojęcia w badaniach literackich, które ma swoje korzenie w komparatystyce literackiej. Zawarte w monografii analizy reprezentacji kultury brytyjskiej i amerykańskiej w dziełach literackich są oparte na wybranych powieściach z XIX i XX wieku. Wiek XIX jest o tyle istotny w tych badaniach w kontekście imagologicznym, że staje się szczytem myśli narodowej, która wpływa nie tylko na politykę ale i na kształtowanie się kultury danego kraju i obszaru. W obliczu zmieniającego się świata, świadomość i wiedza dotyczące cech narodowych są niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie wielokulturowym, a rozwój imagologii pozwala na dalsze badanie tych cech w kontekście kulturowo – literackim. Zaprezentowane w opracowaniu zagadnienia wskazują na potrzebę dalszych badań imagologicznych, jako że pojęcia narodowości, państwowości i przynależności podlegają redefinicji w dzisiejszych czasach, a dzieła literackie ukazują te postępujące zmiany i kształtują nasz pogląd na współczesne społeczeństwa.
Methods in Practice
Coursebook for Future English Teachers
Iwona Gryz
2022, wyd.1, B-5, stron 152 (monografia)
Książka Metody w praktyce dla przyszłych nauczycieli języka angielskiego przedstawia kilka dobrze znanych metod nauczania języka angielskiego jako języka obcego. Rozdziały zawierają główne zasady wybranych popularnych sposobów konwencjonalnych i niekonwencjonalnych nauczania języka angielskiego:
* Metoda Gramatyczno-Tłumaczeniowa,
* Metoda bezpośrednia,
* Metoda audiolingwalna,
* Metoda Cichej Drogi,
* Metoda Desugestopedii,
* Metoda całkowitej reakcji fizycznej,
* Komunikacyjna Metoda Nauczania Języka,
* Multisensoryczna Metoda Nauczania,
* Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
INCOGNITOS: SHAKESPEARE’S USES OF DISGUISE IN THE LIGHT OF NEW HISTORICISM AND ITS LEGACY
James Dale
2023, wyd. 1, B-5,
stron 268
(monografia)
Rozprawa poświęcona jest konwencji przebrania scenicznego w sztukach Wiliama Szekspira, interpretowanej w szerszym kontekście kulturowym epoki elżbietańskiej i jakubińskiej. Rozdział I zawiera chronologiczny przegląd krytyki szekspirowskiej oraz omówienie nowego historyzmu i jego dziedzictwa. Rozdział II poświęcony jest psychologicznym aspektom przebrania, rozdział III rozważa implikacje polityczne przebrania, a rozdział IV zestawia postaci dotknięte lękiem przed odrzuceniem, nudą oraz uwięzieniem i modyfikujące swą tożsamość w odpowiedzi na zmieniające się otoczenie.